marți, 24 august 2010

CONSILIUL NATIONAL AL FNFMC

CONSILIUL NATIONAL EXTRAORDINAR AL FNF M/C
Urmare a informatiilor aparute in mass-media cu privire la aplicarea in sectorul feroviar de noi programe de restructurare concretizate prin noi disponibilizari de personal, a fost convocat in sedinta extraordinara Consiliul National al FNF M/C, cu urmatoarea ordine de zi :
‘’ Informare cu privire la evolutiile economice si sociale din sectorul feroviar si adoptarea masurilor ce se impun a fi luate de catre organizatiile sindicale.’’
La sedinta au participat, pe langa delegatii stabiliti in baza normei de reprezentare prevazuta in statut, si numerosi membri de sindicat, fapt ce denota interesul si ingrijorarea acestora fata de siguranta locurilor de munca din sectorul feroviar. Astfel numarul de participanti a depasit 800 de membri de sindicat.
Data fiind importanta agendei de lucru a sedintei, s-a solicitat Confederatiei Sindicale Nationale Meridian sa intreprinda diligentele necesare pentru participarea la sedinta a Ministrului Transporturilor si Infrastructurii – D-ul Radu Berceanu, precum si a Directorilor Generali ai unitatilor de cale ferata. De asemeni , la sedinta au fost invitati sa participe D-ul Ion Popescu – Presedintele C.S.N. Meridian si D-ul Ion Molea – Presedintele Aliantei Nationale Sindicale Feroviare, structuri sindicale la care Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial este afiliata.
Lucrarile sedintei au fost deschise de Presedintele FNF M/C – D-ul Gheorghe Fratica care a prezentat evolutia economica la cele trei unitati de cale ferata in anul 2010, reflectata prin prisma scaderilor importante de activitate care atrag dupa sine si o scadere a veniturilor.
Au fost evocate si principalele cauze care au condus la actuala stare de fapt :
- subfinantarea cronica a sectorului feroviar, care conduce inevitabil la degradarea continua a infrastructurii feroviare, cauza principala a pierderii relatiilor contractuale de catre cei doi operatori nationali de transport feroviar ;
- reducerea dramatica a volumului de marfuri rezultate din productia industriala, marfuri care se pretau la transportul pe calea ferata ;
- plata nejustificata catre bugetul statului a accizei (taxa de drum) la achizitia motorinei, lucru care genereaza pierderi importante atat la CFR Marfa cat si la CFR Calatori ;
- practicarea unor tarife de utilizare a infrastructurii feroviare mult mai mari decat cele practicate pentru utilizarea infrastructurii rutiere, ceea ce genereaza necompetitivitatea transportului feroviar in raport cu cel rutier ;
- acordarea insuficienta, pentru CFR Calatori, a compensatiei destinata acoperirii diferentelor dintre tarifele practicate si costurile reale de transport ;
- neadaptarea mersului de tren la cerintele de transport ale clientilor.
Desi pana la momentul sedintei reprezentantii administratiilor celor trei unitati de cale ferata nu ne-au notificat vreun program de restructurare sau proiect de concediere colectiva, au fost prezentate informatiile detinute neoficial cu privire la intentia de configurare a unor noi programe de restructurare, care presupun :
- La CNCF CFR SA , inchiderea unui numar de 60 de sectii de circulatie insumand 3000 km de cale ferata, ceea ce se traduce prin posibila concediere a cca. 2900 de salariati ;
- La SNTFM CFR Marfa SA, reorganizarea subunitatilor teritoriale ceea ce poate conduce la disponibilizarea a cca. 5000 de salariati ;
- La SNTFC CFR Calatori SA, reducerea semnificativa a numarului de trenuri aflate in circulatie si reorganizarea subunitatilor de baza, ceea ce ar putea genera indepartarea din serviciu a cca. 3000 de salariati ;
- Reorganizarea filialelor unitatilor de cale ferata , lucru care ar putea conduce la disponibilizarea a cca. 1.800 de salariati.
D-ul Ion Popescu – Presedintele Confederatiei Meridian a prezentat intentia Guvernului Romaniei de a modifica substantial pachetul de legi care guverneaza raporturile de munca (Codul Muncii, Legea contractelor colective de munca, Legea sindicatelor, Legea privind solutionarea conflictelor de munca), pentru ‘’flexibilizarea pietei muncii.’’
Fata se situatiile prezentate o parte din participantii la sedinta au luat cuvantul in plenul sedintei, dezaproband cu fermitate orice intentie a unitatilor de cale ferata de a efectua noi concedieri, de personal.
In finalul sedintei, in unanimitate s-a adoptat hotararea de incetare a activitatii, in cazul in care unitatile de cale ferata vor prezenta noi proiecte de concedieri colective.
Avand in vedere faptul ca nici un oficial al MTI nu a dat curs invitatiei de participare la sedinta o delegatie a FNF M/C insotita de 200 de participanti la sedinta Consiliului National, s-a deplasat la Ministerul Transporturilor pentru a cere lamuriri cu privire la anuntatele disponibilizari de personal din mass-media.
D-ul Ministru Berceanu nu a putut fi interpelat deoarece se afla in sedinta de Guvern, respectiv Secretarii de Stat nu se aflau in incinta Ministerului Transporturilor.
Singura persoana care a putut fi chestionata in legatura cu programele de restructurare a fost Directorul General al SNTFC CFR Calatori SA, care a precizat ca la aceasta institutie se lucreaza la un program de reducere a cheltuielilor societatii care va fi prezentat Ministrului Transporturilor, ulterior urmand a fi dezbatut cu organizatiile de sindicat.
Din informatiile pe care le detinem o posibila intalnire cu Ministrul Transporturilor poate avea loc in saptamana 23-27 august 2010.



PRESEDINTE
Gheorghe Fratica

vineri, 20 august 2010

CFR SA va demara proiecte cu fonduri europene in valoare de 1,65 miliarde euro

FR SA va demara, in acest an, licitatii cu finantare europeana, in valoare de 1,65 miliarde euro, pentru lucrari pe Coridorul IV de Transport Pan-European, a declarat, joi, pentru AGERPRES, directorul general al companiei, Emil Sabo.

Acesta a precizat ca, daca la inceputul anului, nivelul proiectelor cu finantare europeana prin Programul Operational Sectorial Transporturi ce urmau sa fie demarate era de 160 - 180 milioane euro, acum nivelul a ajuns la 1,65 miliarde euro, din cele 3,6 miliarde alocate acestui coridor feroviar.

Lucrarile vizeaza sectoare precum Radna - Curtici, proiect in valoare de 350 milioane de euro ce va fi licitat in luna septembrie, iar in octombrie-noiembrie, CFR va licita sectorul Simeria - Coslariu, lucrare de 550 milioane de euro. Primul tronson are o lungime de 52 de kilometri, iar al doilea de 68 kilometri.

"De asemenea, saptamana aceasta alegem consultantul pentru proiectul ERTMS, Nivel 2, pe linia Chitila - Crivina, iar saptamana viitoare vom demara licitatia pentru alegerea constructorului pentru acest proiect, care are tot finantare europeana, valoarea proiectului fiind de 62 milioane euro", a spus oficialul CFR.

Pe lista proiectelor ce vor fi scoase la licitatie sunt si Simeria - Gurasada (39 km, 720 milioane de euro) si Coslariu - Sighisoara (98 km, 1,08 miliarde de euro), iar proiectele ar trebui sa fie finalizate in intervalul 2013 - 2014. Totodata, directorul CFR SA a anuntat ca CFR va continua programul de modernizare a garilor, fiind incluse 15 gari, iar valoarea investitiilor este de 150 milioane de euro.

"Este foarte important sa utilizam fondurile europene pentru ca daca ne raportam strict la buget, si daca bugetul companiei se majoreaza la anul cu 500 la suta tot ce vom putea face este sa intram intr-o normalitate in ceea ce priveste starea caii ferate", a spus Emil Sabo. "Noi vom reabilita Coridorul IV, dar mai ne raman peste 10.000 de kilometri de cale ferata care au nevoie de reparatii, reabilitari etc, ori pentru asta sunt necesare alocari bugetare pe masura, pentru ca in toata Europa calea ferata este sustinuta de stat", a adaugat oficialul CFR SA.

Sabo a anuntat ca lucrarile la cale aferta Campina - Predeal, situate pe Coridorul IV au avansat pana la 60 la suta din volumul total, comparativ cu 30 la suta la inceputul anului, urmand ca pana la sfarsitul anului un fir de circulatie sa fie reabilitat complet, iar in 2011 lucrarea sa fie predata in totalitate companiei.

Calea ferata din Romania se afla intr-o situatie de sub-finantare din 1990, ceea ce a dus la o stare precara a infrastructurii, in conditiile in care peste 38 la suta din calea ferata are nevoie urgenta de reparatii, situatie similara pentru 95 la suta dintre statii, 86 la suta din linia de alimentare electrica si 60 la suta dintre tunelurile si podurile feroviare. Sursa: AGERPRES

somaj tehnic la CFR CALATORI

SOMAJ TEHNIC LA SNTFC CFR CALATORI SA
Urmare a hotararii conducerii SNTFC CFR Calatori SA, transmisa Regionalelor de Transport Feroviar de Calatori la data de 18.08.2010, in perioada 16.08.2010 – 31.12.2010 se va aplica masura suspendarii contractelor individuale de munca ale tuturor salariatilor societatii pe o perioada de maxim 60 de zile fara incetarea raporturilor de munca.
Motivul invocat de catre conducerea SNTFC a fost inregistrarea unei diminuari a activitatii societatii care se reflecta in veniturile acesteia, cauzele generatoare fiind scaderea economica generala a tarii cat si intarzierile lucrarilor de modernizare si reparatii la infrastructura feroviara. Baza legala invocata de catre conducerea SNTFC pentru adoptarea acestei masuri a fost prevederea cuprinsa la art. 52, alin.( 1), lit. d din Codul Muncii, potrivit cu care « contractul individual de munca poate fi suspendat din initiativa angajatorului in cazul intreruperii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. »
La data de 21 iulie 2010 a avut loc la sediul SNTFC o intalnire intre conducerea societatii si federatiile sindicale reprezentative pentru a se lamuri situatia necesitatii aplicarii acestui program. Din analiza situatiei economico-financiare a societatii pe primul semestru al anului 2010, s-a putut desprinde concluzia ca aceasta se situeaza in limitele BVC aprobat pentru anul 2010. In lipsa prezentarii unei prognoze economico-financiare nefavorabile, din care sa rezulte scaderea veniturilor pe semestru II al anului 2010, reprezentantii organizatiilor sindicale prezente la discutii nu au fost de acord cu adoptarea masurii de suspendare a contractelor individuale ale salariatilor. De asemeni, reprezentantii organizatiilor sindicale au invocat si o serie de argumente juridice fata de modul de aplicare a prevederilor art. 52, alin.(1) din Codul Muncii.
In aceasta situatie, in data de 22.07.2010, in cadrul sedintei Consiliului de Administratie al SNTFC, s-a ridicat necesitatatea formularii unei adrese catre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale prin care sa se solicite precizari in vederea lamuririi aspectelor de ordin juridic fata de aplicarea masurilor adoptate de catre SNTFC. La data de 27.07.2010 Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale raspunde solicitarii SNTFC in sensul ca masura adoptata este in concordanta cu prevederile legale in vigoare, facandu-se trimitere atat la prevederile Codului Muncii cat si la OUG 4/2010 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010.
Venim in intampinarea membrilor nostri de sindicat cu precizari din actele normative mentionate :
- pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului salariatii beneficiaza de o indemnizatie platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat ;
- pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii ;
- indemnizatiile de care beneficiaza salariatii pe durata suspendarii contractelor individuale de munca nu sunt impozabile ;
- pe perioada in care contractele individuale de munca sunt suspendate, atat salariatii cat si angajatorul sunt scutiti de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate statului, potrivit legii ;
- perioada in care salariatii au contractele individuale de munca suspendate constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei de asigurari sociale.
Un efect colateral al suspendarii contractelor individuale de munca in constituie, din pacate, diminuarea perioadei de concediu de odihna, pentru toti salariatii societatii cu pana la 5 zile, facandu-se aplicarea art. 140, alin.(2) din Codul Muncii : ‘’ Durata efectiva a concediului de odihna anual se stabileste in contractul colectiv de munca aplicabil, este prevazuta in contractul individual de munca si se acorda proportional cu activitatea prestata intr-un an calendaristic.’’
De asemeni un risc major in reprezinta neacordarea ajutorului material pentru recuperarea fortei de munca salariatilor care pana la aceasta data nu au efectuat o fractiune de minim 15 zile de concediu de odihna.
In aceste conditii devine de esenta incheierea unui act aditional la contractul colectiv de munca aplicabil la SNTFC prin care sa se reglementeze protejarea drepturilor sus mentionate pe perioada de suspendarea a contractelor individuale de munca.
De asemeni preluarea in textul contractului colectiv de munca a prevederilor cuprinse la art. 52 si art. 53 din Codul Muncii ( care sunt aplicabile oricum, avand caracter de norma legala) cu privire la suspendarea contractelor individuale de munca, reprezinta un act exclusiv de reglementare si nicidecum un acord implicit al organizatiilor de sindicat cu privire la aplicarea unui program de somaj tehnic la SNTFC, dupa cum in mod absolut gresit au interpretat colegii nostri de la Federatia Transportatorilor Feroviari din Romania.
De altfel, masura adoptata de catre SNTFC, de a suspenda contractele individuale de munca ale salariatiilor, poate fi eventual contestata sub aspectul modului de aplicare a prevederilor legale, nicidecum sub aspectul contestarii normelor cuprinse in lege.
Prin urmare, pentru protejarea drepturilor salariatilor cu privire la acordarea integrala a concediului de odihna, respectiv acordarea ajutorului material pentru recuperarea fortei de munca tuturor salariatilor societatii, Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial va intreprinde, pe cale oficiala, diligentele necesare pentru convocarea comisiei de negociere a contractului colectiv de munca, in vederea incheierii unui act aditional la acesta.

joi, 19 august 2010

ieri 18.08.2010 la Sediul FNFMC. BUCURESTI a avut loc sedinta Consiliului National al FNFMC. In cadrul sedintei s-au discutat problemele privind restructurarea si reorganizarea celor 3 societati de cale ferata.La sedinta CN al FNFMC au participat din partea sindicatului nostru Biroul executiv si un numar de 7 membrii de sindicat din ramurile trafic si calatori.
In urma discutiilor din timpul sedintei s-a cerut liderilor locali sa prezinte membrilor de sindicat din teritoriu hotararea CN de a se declansa greva generala in cazul in care Ministrul transporturilor impreuna cu conducerea celor 3 societati de cale ferata vor trece la concedieri colective . Pina la ora la care s-a incheiat sedinta CN nu s-a primit in mod oficial nici un act prin care sa se aduca la cunostinta federatiei nr de salariati care vor fi concediati.